April 4, 2017

E1 - Mari berkenalan dengan saya

Teks : Azni Aziz

Assalamualaikum dan salam perkenalan.

Nama diberi Nor Azni Aziz. Kini berusia 36 tahun. Merupakan anak tunggal kepada pasangan Encik Aziz Yaacob dan Puan Rohani Che Mat. Telah enam tahun bergelar  suri hati kepada Mr. Engineer, Suhairi Ahmad. Alhamdulillah kami dikurniakan Allah S.W.T sepasang cahaya mata. Yang sulung Luqmanul Hakim berusia 4 tahun dan yang kedua Nur Sumayyah 1 tahun 6 bulan. Sewaktu coretan ini ditulis, saya baru mendapat tahu dalam tempoh sembilan bulan lagi, ahli keluarga kecil kami akan bertambah.

Saya mendapat pendidikan awal di Sekolah Kebangsaan Kolam, Melor, Kota Bharu Kelantan. Kemudian berpindah ke Gua Musang dan menamatkan pengajian menengah saya di Sekolah Kebangsaan Tengku Indra Petra, Gua Musang. Kemudiannya saya berpeluang menyambung pengajian di peringkat Diploma Pentadbiran Awam di Universiti Teknologi Mara (UiTM) Cawangan Sungai Petani. Seterusnya saya melanjutkan lagi pengajian ke peringkat Ijazah Sarjana Muda Sains Pentadbiran (Kepujian) di UiTM Shah Alam.

Pengalaman kerja saya bermula sebagai Kerani di GIATMARA Sdn. Bhd. di bahagian perolehan selama dua tahun. Kemudiannya beralih ke kerja kerajaan sebagai Penolong Pegawai Penerangan bermula 2007 hingga sekarang. Memegang jawatan sebagai orang Penerangan memberi peluang kepada saya bertugas dalam bidang media dan komunikasi korporat. Satu bidang tugas yang sangta mengujakan. Nanti saya kongsikan keseronokan tugas-tugas saya pada entri akan datang.

Setelah direnung-renung rasanya minat saya kepada membaca, menulis dan melancong. Paling diminati semestinya membaca kerana tidak perlu modal. Apa sahaja yang boleh dibaca dan menarik minat, saya tidak memilih waima surat khabar lama. Seiring faktor usia, kini minat saya lebih kepada bahan bacaan berbentuk keagamaan, motivasi, politik dan kadang-kadang novel. Menulis merupakan minat impian saya. Setiap kali saya membaca buku/majalah/akhbar/novel dan sebagainya, terdetik di hati saya, seronoknya kalau saya boleh menulis macam ni. Saya juga gemar melancong, tidak kira di mana-mana destinasi. Dari zaman remaja memang kaki jalan saya ni. Semasa bujang dulu, duit gaji habis untuk berjalan sahaja. Orang kata jauh berjalan luas pengalaman kan? Mujur saya berjodoh dengan orang yang mempunyai minat yang sama. Sejak berkahwin, kami mula menabung dan setiap tahun pasti ada destinasi pilihan untuk dilawat. Walau dekat asal namanya bercuti atau melancong sudah cukup mengujakan.

Oh ya, demi minat impian menulis juga Allah telah gerakkan saya berjumpa di alam maya dengan Puan Masayu Ahmad dan akhirnya terjebak dengan kelas penulisan asas blog kelolaan beliau. Harapan saya semoga kelas ini menjadi titik permulaan saya untuk terus menulis dan menulis hingga dapat menghasilkan sesuatu bahan penerbitan.


Sekian, Wassalam.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails