April 7, 2017

E4 - Gila Munduk

Teks & Foto : Azni Aziz
Rujukan : www.hotkelate.tv


Munduk, Thailand, satu nama yang tak asing bagi rakyat Kelantan. Pasar yang terletak kira-kira 9 kilometer dari pintu imigresen Malaysia - Thailand di Rantau Panjang ini menjadi syurga membeli-belah bagi rakyat Kelantan, terutamanya mereka yang tinggal di sekitar Pasir Mas, Tanah Merah, Rantau Panjang, Kota Bharu dan ada juga dari daerah lain.

Jangan tidak percaya, pengunjung dari negeri lain juga tidak melepaskan peluang membeli-belah di Pasar Munduk ketika datang bercuti di negeri ini.

Kebiasaanya Pasar Munduk akan menjadi tumpuan pada hari Isni dan Jumaat kerana pada hari tersebut merupakan hari 'nat' (pasar minggu) di sana'.

Untuk ke Pasar Munduk, tidak perlukan passport atau border pass. Anda boleh terus menyeberangi ke sana dengan menaiki bot sangkut di pengkalan dengan tambang RM1 sehala. Awas! Keselamatan anda tanggungjawab sendiri kerana bot sangkut ini tidak mempunyai aspek keselamatan langsung.




Kami naik pengkalan yang hujung sekali sebab pengkalan depan orang ramai giler..





Gembiranya diaorang ni naik perahu...yang berdiri pun ada!



Pengkalan sebelah Munduk

Jika ditanya kenapa Pasar Munduk begitu menjadi destinasi kegilaan ramai. Jawapannya mudah! Di sini semuanya ada. Dari makanan, pakaian, kelengkapan rumah hinggalah kelengkapan pertanian. Sebut sahaja barang yang dikehendaki, pasti anda akan perolehinya di sini. Malah harga yang di tawarkan jauh lebih murah dari Malaysia waima di kawasan bebas cukai Rantau Panjang.

Berdasarkan pengalaman sendiri yang pernah beberapa kali berkunjung ke Pasar Munduk, memang rambang mata dibuatnya. Kalau boleh semua barang hendak dibeli. Paling kelakar, mak aku pernah diperli ayah. Katanya kita buat saja rumah di tepi sungai ni, nanti hari-hari boleh menyeberang ke Pasar Munduk. Ini gara-gara mak aku yang ketagih setiap minggu nak berkunjung ke Pasar Munduk.


Suasana di pekan Munduk....berpusu-pusu orang membeli belah








Ish-ish... diaorang ni, nak pergi berebut, nak balik pun tak sabar-sabar..... Relaks lah, perahu banyak lagi tu!




Tu dia...masing-masing penuh tangan bawa barang...


Sudah lama benar aku tidak berkunjung ke Pasar Munduk. Sekejap dengar Kerajaan Malaysia tidak lagi membernarkan rakyat ke sana dan adakala laluannya dibuka. Begitulah kisah di sempadan ni ada pasang surutnya.


4 comments:

Miss N said...

ohh.. menariknya, kalu g kelantan pasni, nak juga merasa g Munduk :D

Azni Aziz said...

ye, silakan. kekadang shopping tmpt macam tu pun seronok jugak

Nor Moscow said...

Munduk area mana? Bukan apa senang nak set dlm google map. Nampaknya balik ni kena singgah ni..cam best jer...

Azni Aziz said...

area rantau panjang..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails