January 13, 2010

Merantau Warrior


Jumaat lepas sempat la aku gi tengok Merantau Warrior dengan Nurul di Mid Valley. Nasib baik Nurul nak teman, kalo tak xde gang aku nak tengok wayang. Kiranya ni filem pertama aku tengok untuk 2010. Actually memang aku teringin benar nak tengok movie ni coz tengok preview dia cam menarik.

Ok! Movie review : Bila tengok di poster and promo dia aku dah boleh agak citer ni ala2 filem Thailand, Ong-Bak (tul ke ejaannya). Jika Ong-Bak mempertaruhkan seni pertahanan diri muay Thai, Merantau pula mempertaruhkan silatnya.

Jujurnya aku tak tau nak bagi berapa bintang dekat citer yang dibintangi oleh Christine Hakim dan heronya Iko Uwais ni. Tapi apa yang aku boleh katakan tak rugi aku melabur RM10 dan masa hampir dua jam untuk menonton citer ni. Walaupun citer dia penuh aksi, agak semput jugak kita yang menonton, tapi tak lah meleret-leret. Ada jugak babak yang boleh menggelikan perut untuk ketawa. Penceritaannya jujur pada pandangan aku. Lokasi pilihan sesuai dengan jalan cerita. Nampak kehidupan sebenar di kota Jakarta. Struggle for survive. Tapi di mana-mana pun harus begitu.

Aku tidak reti dalam ilmu dan jenis-jenis seni pertahanan diri. Kalau awal tadi aku katakan yang Merantau mempertaruhkan seni silat, tapi sebenarnya aku tak pasti itu betul silat asli atau sudah diimprovisekan sebab pergerakannya nampak moden. Aku membesar dengan silat yang penuh pencak dan bunga silatnya. Itulah yang aku tonton di TV Malaysia. Atau mungkin silat Indonesia berbeda dengan silat Malaysia? He..he…

Apa pun, sekali lagi aku sarankan filem ini boleh ditonton. Terutama yang meminati filem lasak. Jadi, silalah ke panggung berdekatan sementara ia masih ditayangkan.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails